måndag 25 augusti 2014

Y som i Yrke

Det var faktiskt ingen självklarhet att det var just bibliotekarie jag skulle bli. Från början trodde jag nog att jag skulle bli lärare, men så råkade jag höra talas om den nystartade bibliotekarieutbildningen i Växjö, där jag för tillfället pluggade annat, och bestämde mig för att testa och genast förstod jag att det var helt rätt! Jag är ju nästan uppväxt på stadsbiblioteket i min hemstad och har alltid älskat böcker så nog borde det passa mig? Extra kul att jag sedan råkade få jobb som just skolbibliotekarie och på så sätt kunde kombinera de två yrken som jag var intresserad av.

Ibland funderar jag på vad jag skulle göra om jag inte jobbade som skolbibliotekarie. Just här och nu känns det som det roligaste bibliotekariejobbet, men vem vet - kanske testar jag på folkbibliotekarieyrket någon gång framöver? Eller något helt annat? Det hade varit kul att testa på bokaffär eller förlagsbranschen också, men roligast hade det nog varit att få föreläsa om läsning och leda bokrelaterade projekt, men jag vet inte om det finns något sådant jobb? Dessutom är jag inte klar som skolbibliotekarie än och lär nog inte bli på länge.




Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar