måndag 4 augusti 2014

V som i Verklighet

Strax efter gymnasiet och några år framöver hade jag min verklighets-period och läste mängder av hemska verklighetsböcker som gärna skulle behandla barnmisshandel, incest, missbruk eller andra hemskheter. Jag minns inte riktigt varför jag fastnade i detta verklighetsträsk, men jag gissar att det hade med någon slags fascination att göra och att det var så långt bort från min egna verklighet man kunde komma, så samtidigt som det var verklighet så var det, för mig, helt verklighetsfrämmande.

Jag minns att jag tröttnade efter ett tag. Dels var det alltför många som var för lika varandra och kanske att jag tröttnade lite på att det var rätt vanligt med solskensslut. Nu var det många år sedan jag läste den typen av böcker.

En annan typ av verklighet, som inte måste vara lika hemsk, är ju biografier och memoarer. Det roliga är att jag har en känsla av att jag skulle gilla den typen av böcker, men vad jag minns har jag inte läst någon på många år (om alls?!). Det finns många levnadsöden jag är nyfiken på så det får kanske bli bättring på den punkten.



Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas V.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar