måndag 15 september 2014

Ä som i Äga

Mitt behov av att äga böcker har blivit mindre och mindre med åren. Jag är dock dålig på att motstå frestelsen när jag hittar bra böcker nästan gratis på second hand och har svårt att göra mig av med böcker jag ännu inte har hunnit läsa, vilket innebär att mitt hem likväl är långt ifrån boktomt. Det är dock bara ett fåtal av de jag har läst som får bo kvar så mina bokhyllor består till störst del av böcker som jag ännu inte har läst.

Gång på gång tänker jag att jag ska prioritera att läsa hemmaböckerna men mitt jobb tvingar mig allt som oftast att prioritera biblioteksböcker först, men jag tänker att det nog kommer en tid för hemmaböckerna också så småningom.

Jag tycker dock att det är sjukt viktigt att folk äger böcker. Deras bokhyllor är ju bland det första jag spanar in när jag är hemma hos folk. Dels för att det säger en hel del om personen och dels för att leta gemensamma nämnare som kan leda till oväntade samtal. Kommer någon hem till mig och börjar titta på bokhyllorna konstaterar de nog främst att jag är rätt rörig - böcker ligger kors och tvärs, i högar och helt osorterat. Säger kanske mer om mig själv än jag vill erkänna.



Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas Ä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar