måndag 9 juni 2014

N som i Nostalgi

En riktig nostalgitripp för mig är bilderboken Nu ska här bli andra bullar av Gunilla Hansson. Det var en bok jag mindes delar av men länge inte visste vad den hette eller vem som hade skrivit den och så plötsligt dök den bara upp på en second hand - först en halv och sen en hel.

Jag bloggade om boken i en annan blogg för flera år sedan och funderade först om jag skulle klippa ut historien där, men efter att ha läst igenom inlägget, och framförallt alla kommentarerna, så insåg jag att det var mycket bättre att länka till det. Tänk att min nostalgitripp var en bok som flera i min bekantskapskrets också hade läst och själv trodde jag att boken var helt okänd!

Kortfattat handlar Nu ska här bli andra bullar om Nina som bor med sin mamma. De lir ovänner när de bakar och Nina ringer gråtandes till morfar som säger att hon får vara hos honom. De ska egentligen gå på konditori men Nina lyckas övertala morfar att lägga alla sina pengar på en leksaksspis som hon sedan leker rätt vilt med.

Det jag mindes av boken var att jag älskade att titta på de detaljrika bilderna av Ninas stökiga rum och när de är i leksaksaffären. Och så minns jag klumpen i magen när stackars morfar lägger alla pengar på något som Nina sedan förstör. Så får man bara inte göra!

Nu får det nog bli ännu en omläsning. Det var nog några år sedan... Under tiden kan ni läsa blogginlägget och kommentarerna






Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas N.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar