torsdag 15 maj 2014

Illustratörsfavorit: Jonna Björnstjerna

Dags för ännu en illustratörsfavorit! Veckans hyllning går till underbara Jonna Björnstjerna för hennes detaljrika, ofta rätt mörka och helt ljuvliga illustrationer! 


Mitt första möte med Jonna Björnstjernas illustrationer skedde genom boken med det kolossalt långa namnet Sagan om den underbara familjen kanin och monstret i skogen som det nu har hunnit komma fyra böcker om

Kärleken till boken visade sig bli lika stor som titeln är lång. 2008 jobbade jag flitigt med boken och gjorde även ett tittskåp med monstret före och efter tvätt. Mäkta stolt blev jag dessutom när Jonna själv kommenterade mitt inlägg om figurerna! Både monstren och lådan finns fortfarande kvar, men nu är det så många av eleverna som är bekanta med böckerna i serien så jag har inte läst dem på länge. Får nog bli ett uppsving nästa läsår igen.



 
Glad är jag över att Jonna Björnstjernas illustrationer även har börjat dyka upp i många fler böcker. Hennes illustrationer passar ju finfint till lite mörkare berättelser och spökhistorier. Slottet av is av Janina Kastevik är en ny favorit som definitivt lyftes av Björnstjernas illustrationer. 


Vill man njuta av de fina illustrationerna har Jonna Björnstjerna en portfolio och vill man lära känna henne lite bättre kan man gå in på hennes blogg








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar