måndag 10 mars 2014

A som i ABC-bok

Tjoho så var vi igång med bokalfabetet! Inte utan att det känns lite pirrigt och framförallt lite svindlande att ha ett så pass långlivat projekt. Ö når vi ju inte förrän i september...

Nåväl. ABC-bok känns som en passande början på detta projekt som ju helt bygger på alfabetet med en ny bokstav varje måndag. När det blev just "ABC-bok" som blev ordet på A som vi skulle skriva om blev jag först lite ställd och kände att jag inte kom på en enda ABC-bok som jag gillade, vare sig i min barndom eller nu. Jag gick och grunnade på om jag mindes någon ABC-bok från min barndom, men det kändes helt blankt. Efter lite funderande kunde jag frammana vaga minnen av Hellsings ABC-bok, men samtidigt förnimmelsen av att alls inte vara så förtjust i den. Det var mest märkliga ord och lite läskiga bilder. Kanske tåls att läsas om nu för att se om jag har ändrat uppfattning som vuxen?

Jag gillar hur som konceptet med ABC-böcker, kanske inte just för bokstavsinlärningen men oftast är de väldigt fina och det är kul att se hur författaren har löst de kluriga bokstäverna i vårt alfabet som X och Q. Efter lite rannsakande och grävande i mitt minne kom dock den ena efter den andra boken upp i mitt minne. Det finns ju massor av ABC-böcker som jag gillar om jag bara börjar tänka på saken! Sedan är väl frågan vart gränsen går för just en ABC-bok, men här är i alla fall tre storfavoriter som handlar om alfabetet:


Djurens ABC - En ska inte vara med! av Anna Ribbing och Mia Nilsson
Boken presenterar en bokstav per sida och omkring fem djur på denna bokstav varav en är konstig. På B är det en bananfluga som ser ut som en banan med vingar och på S en snorkråka som är en stor fågelkråka som sticker ut ur en näsa. Jag arbetar med denna bok varje år i sexårsgrupperna. Jag har täckt för alla orden och barnen får berätta vilka djuren är och sist vilket som är det knasiga djuret. Det brukar vara uppskattade lektioner och det är spännande att se vilka djur som är svårgissade och vilka som är lätta.

Boken har även bland annat blivit ett memory som är lite extra kul då det är tre uppsättningar med bilder: Stor bokstav, liten bokstav och djur. Jag gillar memory och det är en kul utmaning att köra med alla tre uppsättningarna. Annars är ju tanken att man väljer ut två.

På illustratören Mia Nilssons sida kan man se flera av uppslagen i boken.





ABC och allt om D - Människans viktigaste uppfinning av Nina Ulmaja 
En tokfin och jättebra bok enligt mig och det är jag ju inte ensam om att tycka med tanke på att den vann Augustpriset 2012. Boken redogör för bokstävernas uppkomst och historia så att man förstår varför till exempel A ser ut just som det gör och en rad olika ord presenteras på varje bokstav. Kul upplägg och, som sagt, en riktig ögonfest att titta i. Jag har faktiskt inte läst hela från pärm till pärm, men det är helt klart något jag borde prioritera.

Hur fina några av uppslagen är kan man spana in oss förlaget.


ABC3D av Marion Bataille
Detta är snarast en konstbok. Här finns ingen text, bara alfabetet och bokstäverna är 3D-aktiga och poppar upp på varje sida. Boken får mig att fundera på bokstävernas form och hur de kan förvandlas till varandra - hur O och P lätt förvandlas till Q och R på samma sida. Toksvårt att förklara men här kan man se hela boken som film:






Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Paulas A.



3 kommentarer:

  1. Vi har ju samma favorit ABC-böcker! Måste ju helt enkelt betyda att de är de bästa! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det var lite kul hur lika vi tycker - även om det kanske inte var helt oväntat. Härligt att vara igång!

    SvaraRadera
  3. Jag har lyssnat lite på Alfabetet i P3 på vägen hem från jobbet. Förmodligen mitt favoritradioprogram med ABC-tema!

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4641

    SvaraRadera